Inschrijvingen

PRAKTISCHE INFO

Voor inschrijvingen en aanmeldingen graag een mailtje naar: webteam@gbsdeschakel.be

–> afspraak maken om de school te bezoeken: 02/ 380 77 16

De kleuterklas: belangrijk voor de hele onderwijsloopbaan

Kleuteronderwijs is in Vlaanderen niet verplicht voor kinderen jonger dan 5 jaar. Maar kwaliteitsvol kleuteronderwijs loont.

Kinderen mogen naar de kleuterklas vanaf de eerste instapdatum die valt nadat ze de leeftijd van 2,5 jaar bereiken.

De kleuters leren in de klas sociale vaardigheden, raken er vertrouwd met taal en met praktische vaardigheden. De kleuterjuf of –meester bereidt hen voor op het lager onderwijs.

Vanaf het schooljaar 2020-2021 zijn kleuters leerplichtig vanaf 5 jaar. Lees meer over de leerplichtverlaging.

Voldoende aanwezig in de kleuterklas

Om naar een Nederlandstalige lagere school voor gewoon onderwijs te kunnen gaan in het kalenderjaar waarin een kind 6 jaar wordt, moet het in het eraan voorafgaande schooljaar minstens 290 halve dagen aanwezig zijn in een erkende Nederlandstalige kleuterschool.

Is dat niet het geval, dan beslist de klassenraad van de lagere school of een kind daar mag starten, dan wel of het nog een jaar in het kleuteronderwijs moet blijven.