CLB & Externe hulpverleners

Projectmedewerker De Rand _ Ondersteuning GC de Moelie
+32(0)492 58 29 05adriana.auquihidalgo@vzwpin.be

Wij werken nauw samen met onze externe hulpverleners.

Prent logopedie

Gegevens CLB

Wat doet het CLB:

Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs heeft als missie bij te dragen tot het welbevinden van leerlingen.

Wij staan open voor alle vragen rond het welbevinden, de schoolloopbaan en het persoonlijk traject van leerlingen. Deze vragen bespreken we in het multidisciplinair team waarbij we zo veel mogelijk partijen betrekken.

Elke medewerker van ons CLB werkt handelingsgericht. Dit betekent dat we elke vraag vanuit meerdere hoeken bekijken in samenwerking met de betrokken partners. We starten hierbij vanuit een vraagverheldering (proberen om een globaal en juist zicht te krijgen op de redenen waarom een bepaalde vraag in een bepaalde context over een specifiek kind in een specifieke situatie wordt gesteld). Via een diagnostisch proces zoeken we verder uit wat het beste en/of meest haalbare traject is. We bepalen met welke partners we in zee gaan en welke informatie of advies we zullen geven.

In al onze werkzaamheden staat de leerling centraal. Dit betekent dat we alle acties bekijken vanuit het perspectief van de leerling en haar/zijn handelingsbekwaamheid. Onze adviezen zijn neutraal en onafhankelijk. We gaan uit van de maximale groeikansen en ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling.

We werken multidisciplinair en subsidiair. Dit betekent dat je met elke vraag bij elke medewerker van een CLB-team terecht kan. Van daaruit bekijken we hoe we, naast de ondernomen acties van de school, bijkomende of aanvullende stappen kunnen zetten.

Onze teams werken adviserend en begeleidend. Onze adviezen zijn niet bindend. Ze ondersteunen de leerling en gaan uit van haar/zijn ontwikkelingskansen en welzijn. We hanteren in ons werk een strikte deontologische code.

We werken kosteloos en discreet. Elk CLB is laagdrempelig. Dit houdt in dat iedereen bij ons met vragen terecht kan. Wanneer doorverwijzing aangewezen is, kijken we naar de best mogelijke oplossing voor jou en je gezin.

clbchat

CLB Chat

Sinds 1 februari 2016 is CLBch@t bereikbaar.
Leerlingen van het Nederlandstalig onderwijs kunnen vanaf dan online bij een CLB-medewerker terecht. CLBch@t werkt op anonieme basis.

De chat is open op maandag, dinsdag en donderdag vanaf 17u. tot 20u. Op woensdag kan je al om 14u. bij de chat terecht.

Medische begeleiding

De medische begeleiding bestaat uit algemene, gerichte consulten en profylactische maatregelen.

Ouders kunnen m.b.t. de algemene en gerichte consulten verzet aantekenen tegen de keuze van de CLB arts. In dit geval melden zij dit per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs aan de directeur van het CLB. Binnen de 90 dagen moeten zij een andere arts van hetzelfde CLB, een arts van een ander CLB of een arts die over hetzelfde bekwaamheidsbewijs beschikt als de CLB arts kiezen.

De leerlingen van het 2e jaar kleuteronderwijs en het 5e jaar lager onderwijs ondergaan een algemeen consult.

De leerlingen van het 1e en 3e leerjaar krijgen een gericht consult in de school.

Ouders die niet op het verzekerde aanbod voor vaccinaties ingaan moeten zelf instaan voor de toediening en een bewijs aan het CLB bezorgen.

handjes

Ziekten

Het CLB houdt toezicht op de vaccinatietoestand van de leerlingen en biedt vaccinaties aan die in het vaccinatieschema zijn opgenomen.

De ouders hebben de plicht om onmiddellijk de directeur en het CLB te verwittigen bij de volgende ziekten:

• Bof (dikoor)
  • Buikgriep/voedselinfecties (vanaf 2 of meer gevallen (binnen een week) in een (klas)groep)
  • Buiktyfus
  • Hepatitis A
  • Hepatitis B
  • Hersenvliesontsteking (meningitis)
  • Infectie met EHEC (enterohemorragische Escherichia coli, verwekker van een zeer ernstige vorm van buikgriep)
  • Infectie met Shigella (verwekker van een zeer ernstige vorm van buikgriep)
  • Kinderverlamming (polio)
  • Kinkhoest (pertussis)
  • Krentenbaard (impetigo)
  • Kroep (difterie)
  • Mazelen
  • Roodvonk (scarlatina)
  • Rubella (rode hond)
  • Schimmelinfecties
  • Schurft (scabiës)
  • Tuberculose
  • Windpokken (varicella, waterpokken)

Bij vragen of bezorgdheden in verband met infectieziekten die niet in bovenstaande lijst vermeld worden, mag ook steeds contact worden genomen met het CLB.

kids

Brochures CLB

Is begeleiding door het CLB verplicht ?

Het CLB doet nog veel meer !

De rechten van kinderen !